List kňaza a teológa arc. Róbertovi Bezákovi z roku 2011

  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 142.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 142.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 142.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.
  • : Function eregi_replace() is deprecated in /www/g/m/u11782/public_html/sites/all/modules/smileys/smileys.module on line 140.

***************************************************************************

List kňaza a teológa arc. Róbertovi Bezákovi z roku 2011

Najdôstojnejší pán

Mons. Róbert Bezák

Arcibiskup

Trnava

Vaša excelencia, najdôstojnejší pán Arcibiskup!

Dlho som váhal, či Vám mám napísať, alebo nie, ale predsa som sa len
rozhodol. Prečítal som si veľmi podrobne článok v časopise Týždeň z
18. júla 2011 o Vašom vystúpení na Pohode v Trenčíne. Premýšľal som
nad Vašimi slovami, ktoré ste tam v rozhovore s redaktorom Štefanom
Hríbom uviedli. Boli ste tam aj s pomocným biskupom pražským Václavom
Malým. Niektoré Vaše vyjadrenia a postoje neviem celkom pochopiť.
Taktiež aj vyjadrenie pána biskupa Václava Malého vyvolávajú vo mne
určité rozpaky. Na otázku redaktora, prečo dnes cirkev čosi nestíha a
nevie už dnes osloviť ľudí, odpovedal najprv správne, že príčinou je
tu aj vysoká životná úroveň, čiže blahobyt, ďalej vypätý
individualizmus a stráca sa napokon aj povedomie solidarity, ale potom
povedal niečo, s čím len ťažko môžem súhlasiť ; povedal totiž, že my
sa tiež nesmieme báť povedať, že aj my nevieme, že aj my hľadáme a
máme svoje neistoty a že sa nesmieme báť priznať, že sme len
hľadajúci. Možno to bolo treba viac konkretizovať, ohľadom čoho sa
týkajú tieto neistoty. Vzbudil však dojem, že sa to týka našej
kresťanskej viery a cirkevného spoločenstva, ktoré v Kristovi
vytvárame. Toto však nebolo správne, pretože tým akoby bol poukázal,
že ani my nemáme istotu viery, ale že pravdu len hľadáme a sme na tej
istej úrovni ako neveriaci, ktorí nemajú nijakej istoty, lebo
nepoznajú pravdu a nemajú nádej. Vyznelo to potom tak, že vlastne ani
my nezdieľame vieru sv. apoštola Pavla, ktorý povedal; „viem komu som
uveril a som si istý“. Myslím si, že toto vyznanie viery v Krista
malo zaznieť aj od biskupov na Pohode, hoci tam ľudia neprišli hľadať
vieru, ale zábavu. A keď už biskupi na Pohodu pozvanie prijali,
domnievam sa, že mali tam vyznať vieru v Krista; mali zreteľne
vyjadriť, že Kristus je pre nás Cestou, Pravdou a Životom.

Je mi to ľúto, ale považujem ešte za oveľa horšie Vaše vyjadrenie na
adresu kresťanského duchovného života a skutkov nábožnosti. Na otázku
prečo to cirkev dnes vo svete nestíha, ste odpovedali, že tu vidíte
problém cirkevnej štruktúry; cirkev má síce kostoly, v nich sa ľudia
správajú podľa nejakých predpisov, prežehnávajú sa, kľakajú si, ale
toto je už pasé, čiže považujete to za niečo, čo je dnes už prekonané
a čo dnes mladí ľudia nepotrebujú. Tieto prejavy nábožnosti ste
označili za kamennú štruktúru, ktorú už dnes svet nepotrebuje. Ďalej
ste si položili otázku, aké „hodnoty sa vymáhajú žehnaním a
kľakaním“? A Vašou odpoveďou je negácia, totiž, že tie „cirkevné
hodnoty“, ktoré sa vymáhajú žehnaním a kľakaním, nie sú vlastne
žiadne. „Lebo“, ako uvádzate „ v rámci kostola sa snažíme hovoriť o
ľudskosti, o blízkosti, o priateľstve, o obeti“, ale podľa Vás, to nie
sú „cirkevné hodnoty, ktoré sa vymáhajú žehnaním a kľačaním�€ œ.

Môj dojem z tohto Vášho vyjadrenia je, akoby ste pohŕdali skutkami
nábožnosti, ktoré veriaci konajú v kostole a zároveň, že ich
považujete za neúčinné a vlastne aj zbytočné. Váš postoj veľmi
kontrastuje s postojom Svätého Otca Benedikta XVI., ktorý stavia opäť
práve na týchto prejavom nábožnosti a úcty voči Bohu. Možno, že ste si
už všimli, že Svätý Otec už od sviatku Kristovho Tela a Krvi v roku
2008 podáva sv. prijímanie iba pokľačiačky a do úst, teda nie na ruku,
ako je to všeobecne zaužívané na Západe. Myslím si, že pohŕdanie
gestami poklony ako prejavu úcty voči Bohu v kostole je veľkým
nepochopením liturgického cítenia a vnímavosti voči Božiemu majestátu.
Veď sa práve týmto úkonom prejavuje poklona voči Bohu a pestuje sa
zbožnosť.

A zas ďalej; ako ste nezodpovedne použili slovo liturgia, keď ste
povedali: „lebo aj tu na Pohode treba byť ľudským… je tu určitá
liturgia“. KKC hovorí, že „v liturgii sa sprítomňuje a sprostredkuje
tajomstvo spásy“. Takže považujem porovnávanie zábavného podujatia s
liturgiou (pri ktorom sa konajú aj výslovne zlé veci, alkoholizmus,
drogy, neviazanosť, nemravné skutky a pod.) za skutočne neprimerané a
nenáležité. V tomto kontexte ste ďalej hovorili o zduchovňovaní a o
„anonymných kresťanoch“ že teda aj tí ktorí sa nemodlia, nekľakajú a
pod., že môžu byť duchovní ľudia. Keď sa aj nevedia modliť Otčenáš, že
to neznamená, že človek žije len živočíšne… Dokonca ste povedali, že
to už nie je len priestor kostola, ale je to celý priestor nášho
života, ktorý je aj náboženským priestorom. Ba ešte viac, tvrdili ste,
že Kristovo posolstvo nie je na prvom mieste liturgické , aby sme sa
vedeli prežehnať, kľaknúť si, aby tam bol pekne oblečený farár a okolo
neho pobehovali miništranti.“

Pre mňa je to zarážajúce a nepochopiteľné že ste vo svojich
výpovediach zaujímali takéto stanoviská. Som totiž presvedčený, že si
nemôžeme počínať v takýchto debatách tak, ako sektári, ktorí snažiac
sa dokázať svoju pravdu, vyberajú si z evanjelia iba to, čo im práve
vyhovuje. Je pravdou to, čo ste povedali, že v evanjeliách sú slová o
poslednom súde, „hladný som bol a dali ste mi jesť…“ atď., ale to nie
celá výpoveď Krista v evanjeliách. Ak by bolo tomu tak, potom by
stačilo, aby sa Cirkev venovala iba sociálnej činnosti. Ale Ježišovi
ide aj o niečo iné; hovorí „kto ma zaprie pred ľuďmi, toho aj Syn
človeka zaprie pred svojim Otcom…“, alebo, „kto neuverí, bude
odsúdený“ a mnohé iné. Nemožno brať evanjelium jednostranne a jednou
výpoveďou negovať druhú. Neviem, prečo ste takto argumentovali, kde
ste povedali iba polovicu pravdy. Takto nielenže ste spochybnili
potrebu konať nábožné úkony pri liturgickom slávení a potrebu napr.
zúčastňovať sa na slávení sv. omše tak, ako nás k tomu zaväzujú Božie
i cirkevné prikázania, ale naopak ste ich aj znevážili, ako niečo
nemoderné, nepotrebné a patriace výlučne iba minulosti. Označili ste
to pritom za „kamennú štruktúru“, ktorú už dnešní mladí ľudia
nepotrebujú. Ale na čom potom budeme budovať, pán Arcibiskup? Mali ste
tam veľkú príležitosť povedať mladým ľuďom slovo o hodnote evanjelia,
o úžasnej možnosti žiť v Cirkvi v spoločenstve s Kristom, o nádeji, o
láske akú prežíva napr. sv. Pavol, keď hovorí „kto nás odlúči od
Kristovej lásky..“ Žiaľbohu táto výpoveď tam chýbala.

Potom v ďalšom rozhovore ste vystúpili proti katolíckym kňazom, ktorí
kolaborovali s komunistickým režimom od roku 1948 do roku 1989.
Myslíte si, že toto bolo to správne publikum pred ktorým ste mali
riešiť túto problematiku? Máte dojem, že to tých mladých povzbudilo k
viere? Alebo naopak, neodradilo ich to skôr od viery, že keď kňazi sú
takí zlí a spolupracovali s komunistickým režimom a s ŠTB, že ich
vlastne treba odmietnuť aj s celou ich cirkvou? Myslím si, že ich to
určite nepodnietilo vydať sa na cestu viery. Ja som bol vysvätený v
roku 1971, v čase tvrdej normalizácie. A trochu o tom viem. Bol som
nútený do PIT, pretože som pôsobil vo Vysokých Tatrách a práve tam
mali pravidelné zasadania. Schôdze PIT sa konali v Dolnom Smokovci,
kde bola aj fara a kde som býval. Keď som na schôdze nechodil,
považovali to za provokáciu. A predsa som tam nechodil. Cirkevný
tajomník ma do toho nútil a príslušník ŠTB ma kvôli tomu vyšetroval.
Považoval som to za nesprávne a preto som sa toho nezúčastňoval.

Napokon ma v ŠTB prehodnotili na nepriateľskú osobu s krycím menom
Helmut. Keď som si pred časom vyžiadal spis, napísali mi z UPN, že môj
spis skartovali 6.12.1989. Neviem komu tak veľmi na tom záležalo, že
ho tak rýchlo zničili. Píšem to nie preto, že sa teraz chcem chváliť,
že som nepatril ani do PIT a ani som nebol nikdy kolaborantom a bol
som považovaný za nepriateľskú osobu. Spomínam to len preto, že ja by
som na takomto fóre nikdy nezačal tému kňazských agentov ŠTB, ktorých,
podľa Vášho vyjadrenia, bolo až okolo dvesto v trnavskej diecéze. Pre
mňa je to nepochopiteľné, pretože viete, že ani v tejto otázke, ako aj
v iných to nikdy nie je celkom čierno-biele. Myslím, že viete o
prípade, keď bohoslovci držali hladovku proti PIT, čo bolo iste
chvályhodné, ale potom mnohých povyhadzovali zo seminára. V istom
zmysle boli hrdinami. Niektorí odišli do kláštorov a&nbs p;viem o
prípade, že jeden z nich, hoci sa stal rehoľným kňazom, neskôr
zanechal kňazstvo, oženil sa, a potom horlil proti celibátu a za
kňazstvo žien. Mnohí kňazi, ktorí boli síce v PIT, predsa však niečo
také by nikdy nepodporili.

Dotknem sa len letmo ešte ďalšej otázky; biskup Malý tvrdil, že sme
Evanjelium zúžili iba na morálku. Je to však pravda? Kto to tvrdí?
Liberáli? Nie je práve opak pravdou, že ľudia dneška síce chcú
evanjelium, ale bez morálky? Ale Evanjelium nejestvuje bez morálnych
požiadaviek. Práve tieto morálne požiadavky sú mimoriadne náročné.
Ježiš hovorí; „buďte dokonalí, ako je dokonalý Váš Otec na
nebesiach..“ Či to už neplatí? Veď dnešný trend vo svete je práve
proti katolíckej morálke. Či nie o tom je Memorandum nemeckých
teológov a Výzva k neposlušnosti u rakúskych kňazov? Oni sa snažia
odstrániť kresťanskú morálku, čiže „pohoršenie kríža“ a cirkev zbaviť
obety. Ale láska nejestvuje bez obety. A Boh požaduje od nás lásku,
nie hocijakú ale „ z celého srdca, z celej sily a z celej mysle“ a
potom aj lásku k blížnemu tak, ako k sebe samému. Práve toto je vysoký
mravný postulát evanjelia. Máme však toto zamlčať a ukázať ako je
dobre byť „anonymným kresťanom“ bez modlitby, bez úcty k Bohu, bez
rešpektovania jeho prikázaní a pritom si plným priehrštím užívať to,
čo mi svet ponúka?

A na záver, čo ešte dodať? Mal by som toho ešte veľa na srdci. Vy ste
však zakončili svoj rozhovor tým, že „Pán Boh je najväčší pohoďák“, že
má rád ľudí, ktorí majú radosť z blízkosti a z hudby, že v hudbe je
čosi božské. To asi iba z časti je pravda. Hudbu treba rozlišovať. Nie
každá hudba oslavuje Stvoriteľa. Niektoré druhy hudby svojimi textami
sa vysmievajú z Boha a oslavujú diabla. Nebolo by bývalo dobre, keby
ste to boli nejako spomenuli? Neviem, či je to dobré, paušálne každú
hudbu označiť ako božskú… Mimochodom našiel som na internete filmové
záznamy z tejto spomínanej Pohody a niektoré som si aspoň letmo
pozrel; žiaľ, skutočne som nemal dojem, žeby išlo o vážne kultúrne
podujatie, ktoré by formovalo a dvíhalo ľudského ducha, ale naopak,
lacná hudba s ešte lacnejšími textami a umelecký prejav asi nulový,
pretože hudobníci sa emocionálne vybičujú prudkými pohybmi a veľkým
rytmom, pričom dosahujú istý stav eufórie pri ktorej napr. zhadzujú zo
seba vrchné šatstvo, čo však nijako nesvedčí o nejakej kultúrnej
vyspelosti ani hudobníkov a spevákov a ani publika. Vy ste to však
všetko bez rozdielu nazvali čímsi božským a samotného Boha ste nazvali
veľmi neuvážene, ba až neúctivo akýmsi „pohoďákom“, ktorému je asi
ľahostajné, čo ľudia robia. Nemyslíte si, že ste týmto spôsobom
zredukovali obraz Boha iba na púhu figúrku, ktorá je tak súca len na
hranie? Mrzí ma to.

Najdôstojnejší pán Arcibiskup. Nepísal som Vám tieto riadky s
radosťou. Máte vysoké postavenie a ste zodpovedný oveľa viac za stav
Cirkvi na Slovensku, ako iba obyčajný kňaz. Komu sa veľa zverilo, od
toho sa bude žiadať viac. Musíme na to pamätať, tak, či onak. Písal
som Vám však v dôvere, že tieto moje slová prijmete s láskou tak, ako
som ich napísal.

Myslím si, že vnímate veľké vnútorné rozpory v dnešnej Cirkvi a to
nielen v Nemecku a v Rakúsku, ale aj inde vo svete. Práve biskupi
musia stáť pevne na svojom mieste a musia byť pastiermi, ktorí s
veľkou starostlivosťou vedú svoje zverené stádo a nebojácne sa
postavia aj proti bludom dneška, o ktorých hovorí aj dnešný pápež a
ktoré hrozia rozvrátiť a pohltiť Cirkev. Diktatúra relativizmu,
nekresťanského individualizmu, ale aj subjektivizmu a indiferentizmu a
v náboženskej oblasti synkretizmu, sú pre kresťanov katolíkov vážnou
hrozbou. Ak si neuchovajú vlastnú identitu, prameniacu z viery, potom
neobstoja, ale naopak budú ochotní prijímať a podporovať akékoľvek
neprávosti. Príkladom toho je v súčasnosti Memorandum teológov v
Nemecku a Výzva k neposlušnosti v Rakúsku, čo je však nesmierne
smutným zjavom. Práve preto na verejných vystúpeniach musíme vážiť
slová a nedať sa zviesť lacným populizmom, aby sme sa zapáčili davu,
ale naopak, máme vždy a všade vydať svedectvo Pravde, ktorej sme
uverili. .

V tomto zmysle Vám vyprosujem veľa Božieho požehnania do Vašej
apoštolskej práce a uisťujem Vás o svojich modlitbách.

S pozdravom a úctou ThDr. M. Š.

Na vedomie: J. Ex.Václav Malý, pomocný pražský biskup

Srdecne Ta pozdravujem aj Tvoju rodinku.

Peter

Príspevok českej televízie:
http://www.youtube.com/watch?v=uhE0wrCVUVI

Ak máš ešte čas aj chuť, tak pozri aj:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BovPLX-wEdc